Eerste vaarvakantie

Een vakantie op het water, even ontsnappen van de dagelijkse sleur en heerlijk genieten van de rust en vrijheid op het water. Het is iedereen aan te bevelen. Ga je voor het eerst op vaarvakantie of heb je nog niet veel ervaring met het besturen van een motorboot? Geen probleem, maar zorg er dan wel voor dat je goed voorbereid aan boord stapt. Een goede voorbereiding is immers het halve werk! Op deze pagina vind je antwoorden op vele vragen. Mocht je na het lezen van de informatie op deze pagina alsnog vragen hebben? Dan mag je natuurlijk altijd contact met ons opnemen! 

Wat te verwachten

Varen is iets wat je niet zomaar even doet, je moet het leren. Het vergt vaardigheden en ervaring. Een boot gedraagt zich anders dan een auto. Elk type schip heeft zijn eigen vaargedrag. Grootte, rompvorm en schroefwerking spelen een rol. Daarnaast krijgt je te maken met verschillende omstandigheden, zoals wind, golven en stromingen. In havens, sluizen en bij bruggen, overal moet je het schip in de hand kunnen houden. Het aan- en afmeren zijn een must om te kunnen.

Enige kennis van de vaarregels is ook noodzakelijk. Wat betekenen de borden en boeien op en langs het water? Wat moet je doen bij schepen die je tegenkomt? In het hoogseizoen kan het namelijk erg druk zijn op het water.

Varen zonder vaarbewijs

Voor het varen met onze motorboten is een vaarbewijs niet verplicht. In Nederland kun je de meeste boten zonder een vaarbewijs huren. Een vaarbewijs is alleen noodzakelijk wanneer een boot sneller kan varen dan 20 kilometer per uur of langer is dan 15 meter. Beide voorwaarden zijn op onze boten niet van toepassing.

Natuurlijk krijgt iedereen voor afvaart een technische uitleg over de boot. Dit doen wij doormiddel van een video op YouTube. In deze video wordt onder andere uitgelegd hoe je de motor start en stopt, waar de knoppen op het dashboard allemaal voor dienen, hoe het gasfornuis werkt en wanneer er stroom aan boord is. Natuurlijk wordt ook verteld hoe het toilet gebruikt moet worden en wanneer je warm kunt douchen. En voor de wat koudere dagen is het ook handig om te weten hoe de verwarming werkt! Ook wordt vertelt hoe de cabrioletkap ingeklapt kan worden en hoeveel fenders en lijnen er aan boord zijn. Mochten er na het kijken van de video nog vragen zijn dan staan wij natuurlijk voor jullie klaar!  
 

Vaarles op een motorboot

Iedereen die geen vaarervaring heeft raden wij aan om een vaarles te nemen. Deze vaarles kunnen wij tegen een geringe vergoeding voor onze klanten organiseren. Deze cursus wordt voor vertrek gegeven op de boot die gehuurd is. De vaarles is voor de hele bemanning (ook voor kinderen) en is bijzonder leuk! 

Er wordt naast het oefenen in de praktijk veel informatie gegeven over onder andere voorrangsregels, beroepsvaart en het navigeren. Al onze boten mag u huren zonder vaarbewijs en door een vaarles te nemen geeft het een veel rustiger en zekerder gevoel bij het wegvaren.

Handig om te weten

  • Vaargebied

    Varen met onze schepen is toegestaan op de binnenwateren van Friesland, Drenthe, Groningen, Overijssel en omstreken. Het is beslist niet toegestaan op de Waddenzee en grote rivieren te varen. Varen op het IJsselmeer is alleen toegestaan voor motorboten groter dan 12 meter, mits de schipper ervaren is en mits het niet harder waait dan windkracht 4. Een IJsselmeerpakket is in dit geval verplicht. Varen op het IJsselmeer kan gevaarlijk zijn. Onderschat dit niet!

  • Vaarsnelheid

    Op het Prinses Margrietkanaal en in de vaargeulen op de Friese Meren geldt een maximum snelheid van 12,5 km per uur. Op de Friese meren buiten de vaargeulen en alle andere vaarwegen geldt een maximumsnelheid van 9 km per uur. In havens en langs dorpen en steden 6 km per uur. Vooral in kleine slootjes en in havens niet sneller dan stapvoets varen, omdat anders de wallen, nesten van watervogels, enzovoort beschadigd worden. Daarnaast is het ook belangrijk om de hekgolf (de golf die achter een boot ontstaat door zijn beweging) in de gaten te houden. Zorg ervoor dat deze niet te hoog is. Is de hekgolf hoog, minder dan in snelheid. 

    Voorzorgsmaatregelen met betrekking tot snelheid en bereik:
    Houd er rekening mee dat het verbruik van de brandstof bij hoge toerentallen van de motor (boven 2500 rpm) erg hoog gaat oplopen en meestal geen verhoging  van snelheid brengt. 

  • Bruggen en sluizen
    Een belangrijk onderdeel van het varen in Friesland zijn de bruggen en sluizen. Voor het wachten en doorvaren bij de bruggen en sluizen gelden nog extra vaarregels:
     
    • Bij het naderen van een brug of sluis sluit je altijd aan achter de andere wachtende boten en schepen. Daarnaast heeft de beroepsvaart altijd voorrang.
    • De lichten op de brug geven aan wie er eerst mag doorvaren, alleen bij groen licht mag er doorgevaren worden.
    • Zorg voor een vlotte doorvaart als de brug open is.
    • Minder snelheid en vaar voorzichtig wanneer er onder een brug door gevaren wordt waar maar weinig tussenruimte is.
    • Houd altijd rechts aan.
    • Houd in sluizen rekening met het verval en zorg ervoor dat de landvasten tijdig aangehaald of gevierd kunnen worden.
    • Wees op je hoede voor botsingen met de mast, cabrioletkap en vlaggenstok. Deze schades blijven eigen risico!
  • Aanleggen

    Zorg voor een goede voorbereiding:

    • Hang voldoende fenders uit op de juiste hoogte en leg de lijnen klaar. Hang geen fenders voor de uitlaat. Deze is gemarkeerd met tape op de railing.
    • Leg het liefst aan met de kop in de windrichting.
    • Corrigeren kan eventueel met de boegschroef.
      Denk er aan: de boegschroef is geen stuur, maar wordt gebruikt om eventueel bij moeilijke situaties te corrigeren. Bijvoorbeeld bij sterke zijwind tijdens het aanleggen. De boegschroef mag maximaal 10 sec. worden gebruikt. 
       

    Aanlegregels in Friesland:

    • Aanleggen is in principe vrij, mits er geen ligplaatsverbod van kracht is en de eigenaar van de oever het goed vindt.
    • Respecteer het eigendom van anderen.
    • Meer nooit af in het riet.
    • Aanleggen langer dan drie dagen op de zelfde plaats is niet toegestaan.
       

    Hoe te handelen bij afmeren langs andere schepen:

    • Meer bij voorkeur af direct aan de wal of een steiger.
    • Als dat niet mogelijk is, meer dan af langszij een schip van vergelijkbaar formaat.
    • Als dat niet mogelijk is, meer dan liever af naast een groter schip dan naast een kleinere.

    Zorg er bij het afmeren voor dat het schip voor- en achter vast ligt en maak gebruik van een spring (landvast naar het midden van de boot).

  • Afmeren in de vrije natuur

    Recreatieschap Marrekrite maakt het mogelijk om gratis af te meren in de vrije natuur. Deze stichting heeft sinds 1957 ruim dertig kilometer aan vrije aanlegplaatsen gerealiseerd in het Friese merengebied met een totale capaciteit voor ongeveer 3500 schepen op driehonderd locaties.

    Marrekrite-ligplaatsen zijn te herkennen aan het blauw-witte bordje met een opdruk van een zeilbootje. Op de waterkaart herken je een Marrekrite-ligplaats aan een rode stip op pootjes. Meer informatie vind je op de website van Recreatieschap Marrekrite.

  • Algemene verkeersregels
    • Vaar zoveel mogelijk stuurboordwal
      Zoals in de meeste vaarreglementen staat, moeten plezierjachten zoveel mogelijk stuurboordwal houden (stuurboord is rechts als je achter op het schip staat met het gezicht naar voren). Je bent dan duidelijk zichtbaar voor de beroepsvaart. Houd koers en vaar niet zigzag ergens tussendoor. Vaar iets sneller of langzamer om kruisende schepen makkelijker te laten passeren.
       
    • Blijf uit de dode hoek van een vrachtschip
      Een plezierjacht in de dode hoek van een vrachtschip kan een gevaarlijke zijn. De vrachtschipper kan het plezierjacht niet zien. Een (ongeladen) vrachtschip heeft voor zijn boeg een stuk vaarwater (van soms wel 250 meter) dat vanuit de stuurhut niet te overzien is. Zie je de stuurman niet staan, dan ziet hij jullie als pleziervaarder ook niet zitten. Vertrouw er ook nooit op dat het vrachtschip een uitkijk of een camera op het voordek heeft staan.
       
    • Kijk regelmatig achterom
      Het is belangrijk om vrij zicht naar achteren te hebben. Rol (ook als je vaart bij slecht weer) altijd het achterdoek op en kijk regelmatig achterom. Je ziet het achterop komende verkeer eerder aankomen en je kunt tijdig uit de dode hoek van het vrachtschip wegvaren. 
  • Wat mee te nemen

    Nog nooit op vaarvakantie geweest? Dan kunnen wij ons voorstellen dat je niet precies weet wat je mee moet nemen.

    Eigenlijk verschilt een vaarvakantie niet veel met een vakantie op het land. Onze boten zijn standaard voorzien van een uitgebreid inventaris. In onze algemene inventarislijst vind je een opsomming van spullen die aanwezig zijn in onze schepen (variaties kunnen voorkomen). 

    Checklist:
    - Identiteitskaart of paspoort
    - Kleingeld (voor bruggen, jachthavens en toiletgebouwen)
    - Warme kleding (het is op het water altijd kouder dan aan wal)
    - Wind/waterbestendige jas
    - Zwemkleding
    - Badlakens
    - Muggencrème
    - Toiletpapier (maximaal 2 laags)
    - Afwasmiddel
    - Keukenlinnen (eventueel bij te boeken)
    - Handdoeken (eventueel bij te boeken)
    - Dekbed met overtrek, of slaapzak (hoeslakens en kussens zijn aanwezig) (eventueel bij te boeken)
    - Toiletartikelen
    - Medicijnen 
    - Zonnebril
    - Zonnebrandcrème
    - Tijdschriften, boeken, spelletjes, puzzelboekjes
    - (Kinder)zwemvesten (eventueel bij te boeken)
    - Eventuele visspullen (visvergunning is eventueel bij te boeken) 

Vaarplezier de Serie

Vaarplezier heeft een serie video’s gemaakt waarin zij je meer vertellen over de belangrijkste onderdelen van varen. Onderwerpen als voorrangsregels, techniek, veiligheid, onderhoud, verlichting, navigatie en nog veel meer komen aan bod. Erg nuttig en interessant!

‘Varen doe je Samen’ heeft een handige vaarbewaarkaart gemaakt. Hierin vind je een overzicht van alle basisregels voor varen op het water.